Ni haa, mintak perhatian sikit. Sesape yang tak boleh bace post aku neh sebab dilindung oleh iklan nuffnang tuh boleh press CTRL key di ikuti + atau - key untuk zoom in atau zoom out.
Aduh, satu lagi hari yang memenatkan. Tadi baru ja balik dari tutorial C++. Tapi nasib subjek nie best! Tak la rasa cam serr sangat macam Malaysian Studies..Kah3..So, balik2 tadi terus la online. Sebab yang tu la perkara wajib. Haha.
Bukak Yahoo! Mail, tengok2 ada dua new email aku dapat satu baik satu tak berapa baik. Takpa, aku habaq mai yang xberapa baik dululah..Kah3..Yang tak baiknya, aku dapat email dari university aku kata, aku kena pi interview untuk program E-Facts petang nie pukul 6.45..!! Pakaian formal dan bawa pen sendiri..Kah3..Nie aku xheran sangat, yang aku heran sekarang nie, yang hampa pi buat pukul 6.45 tu buat apa bai?! Orang tengah bukak posa la time tu!! Apa punya orang la. Interview time Maghrib.
Yeah.. I did it..!! Finally,after 13 days working tirelessly and bathing with sweat,now come the pay day!! As I told before, I've participate in YouthSay Blogging Project to share and give opinion about youth nowadays. And as wrote in the agreement, now after completed all the 10 topics the gave, come the pay day!! Weee!!! This is the email that I receive from Ronn, the organizer of this project..Huahaha..
Congratulations for completing all the chapters! I thank you for your contribution for Real Voices 2! :)
OK, now here comes the exciting part - payment time! What I will need from you here are :
1. Your full name according to IC / bank account :
2. Your bank account number :
3. The bank your account belong to (Maybank, CIMB, RHB, etc.) :
Please doubletriplequadruple check the details before you click and send to me to avoid getting your payment delayed OK? I'm not friendly to amending mistakes! :P
Once I got all the checks from the accounts department, I will personally walk to the bank and deposit for you.
Thanks for your time for the past 2 weeks, and do add me on Facebook to keep in touch (if you don't mind getting spammed by philosophical an geek talk once in a while :) )
Warghh!! Ngantuk betol la ari nie. Dah la dah dua hari dah tak online. Tak larat giler nak tulis pasal chapter yang dah lepas kat sini. Tapi apakan daya. Rm500 punya pasal Hak2. Disebabkan bapak aku jugak tengah online sekarang nie, jadi aku xboleh la nak online. Sebab rumah aku nie ada satu jer berukband..!! Terpaksalah aku karang dulu kat Word Blog Post. Senang sikit. Nanti bila on9,just publish jer. Hak2.
Cakap mengenai communication medium nie,selalunya aku mesti la mostly guna SMS ataupown phone. Kalu nak twittering atau facebooking satu kerja la pulak nak kena bukak laptop,connect internet dulu. Tak ke menyusahkan? Hak2. Positive and negative? Positivenya sebab senang la nak guna. Anytime,anywhere. Negativenya pown sebab anytime,anywhere jugak. (anytime tu kalo ada kredit jer la. Kalo anywhere pulak kena tengok coverage dulu bai. Kalo dok kat hulu tu sori to say lah.)
Dalam sume2 tu yang paling banyak frenz aku collect, Facebook lah(300++ camtu kowt). Yang paling sikit pulak Twitter. Dua ratus orang ja. Isk2. Someone add la aku..!! 80% frenz aku kat situ sume frenz aku la. Hak2. 19% lagi orang yang tak dikenali. Lagi 1% pulak org yg buat2 kenal ngan aku padahal hakikatnya memang xkenal.. Kah3. Dalam banyak percent nie pulak, setelah ditolak,didarab dan dibahagi, 5% telah diisytiharkan sebagai close frenz.
Aku prefer nak jumpak new people secara online lah bai. Takkan terus nak face-to-face..?? Malu lah I. Kena kenal2 dulu. Sembang2 dulu. Siasat dulu samada dia nie penjenayah ke,perisik maklumat ke xpown kaki songlap ke. Hak2. Tapi camna nak tahu ar? Aku pown xtahu lah. Korang piker lah sendiri. Cam xrelevan jerk. Hak2.
Family aku? Err..yeah..family aku mengandungi seramai 7orang semuanya. My parent, aku dan 4org adik. Dua lelaki dan dua perempuan. Aku nie anak sulong la. Jadi,aku rasa xpayah dah kot nak tulis pasal diri aku,sebab aku dah tulis pasal tu kemarin. So, aku nak cite sal member2 lam family aku lak. First of all mesti la cite sal ketua keluarga aka bapak aku dulu. Nama bapak aku Zainol Bin Ayub. Tapi kat rumah,aku juz panggil dia abah jerp. Dia nie seorang yg pendiam tp caring. Pada umo 31 tahun ,dia telah kawen dengan awek idamannya iaitu mak aku yg bernama Rosliza Bt Mohamed. Mak aku nie tailor. So,sesapa yg nak upah baju tu mai la umah aku ek?
Ok,adik aku yg first nma Syafiq. Tapi aku panggil dia Apit ja. Dia nie skolah kat SMK Pmtg Tok Jaya(model Khas). Dia nie jugak adalah salah seorang mangsa exam PMR ujung tahun nie. Masa UPSR dia skor dan dpr twrn ke STAR. Tapi dok 2minggu dah xtahan lalu balek dok sini semula. Dia nie dok asrama,so time dia balek cuti,aku dan la bawak dia hangout kat mna2 pown. Keliling kampong ka, ronda shopping complex ka, xkesah la. Janji hangout. Adik yang second nma Farhana. Muda setahun dari Apit tadi. Dia nie seorang yg kuat makan. Huaha. Time kecik2 dulu,dia nie la selalu jadi mangsa wrestling aku,sebab dia nie ketegaq cket. Kah3.
Ok,adik yg tird nma Fendi. Dia skolah sma jugak dengan Apit nieh. Bru darjah empat. Dia nie jenis budak xreti dok diam cket. 24jam ckp. Kata orang2 sains nie,err.. Hyperactive. A'ah. Memang xreti dok diam. Naseb la time darjah tiga dia dpt twrn gi dok hostel. Tenang cket aku dok lepak kat rumah nie. Hak2. OK,yg last skali nma Syafinaz. Dia nie baru umor 5tahun. Tapi badan dia nie kecik cket. Macam budak umor 3thn jer. So, aku slalu la dok angkat dia buat superman sebab dia ringan. Tak la lengoh tangan aku nak hawin. Hak2.
Kawan@Sahabat. Bagi aku dua perkataan nie sangat jauh maknanya. Kawan nie, sume orang boleh dapat. Macam aku nie, macam2 kawan aku ada. Kawan kat skolah,kat kampong,kat internet dan macam2 lagi. Kalu nak kata bestfriend tu banyak la nak sebut. So, kat sini senang2 aku juz sebut pasal sahabat jer. Tak semua orang kat dunia nie mempunyai sahabat. Sahabat nie seorang xboleh menjadi kawan kita xkira samada kita dalam keadaan sedih atau gembira. Dia sanggup tolong. Korang sume ada ramai kawan kan? So,aku rasa mesti korang sedar yang xsemua kawan tu sangat amik berat pasal kita. Aku boleh kira bertuah la sebab mempunyai sahabat. Setakat nie baru dua orang. Tapi, itu masa time aku still study kat MRSM la. Skank nie dah jarang jumpak sebab semuanya tinggal jauh2.
Tapi bestfriend aku tetap ada. Tempat melepaskan tensyen,enjoy dan juga tempat aku untuk wat gila2. Sebab bestfren aku nie semuanya gila2. Satu kepala ngan aku.Kami slalu la jugak dok hangout. Tengok wayang ke,usha awek ka. Hahha. Mereka nie la jugak yang selalu membantu aku,kalo aku ada masalah. Tak kira lah,masalah keluarga ke, pembelajaran ke, xpon masalah ekonomi global. Tak jadi masalah bagi diorang. Nie la baru bestfren. Hak2.
When u meeting new people. How do u describe urself? Err..aku xpernah la pulak describe diri aku,bila jumpak new people. Bagi aku, orang tu boleh nilai sendiri aku nie macammana dengan tengok dari luaran aku ja kot. Cara bercakap dgn org len, penampilan dan sebagainya diorang leh nilai sendiri. Jadi aku rasa bab nak describe pasal diri aku nie xtimbul la.
Pentingkah identity? Bagi aku,benda nie absolutely no la. Memang xdinafikan setiap orang mempunyai identity masing2. Tapi aku xkesah sangat sume tu. Bagi aku,tak kira lah siapa pown orang tu,dan juga identitinya,kawan2 nie tetap kawan. Contoh cam aku nie. Aku nie budak low profile jer. Tapi aku xkesah semua tu,sebab kawan2 aku jugak xkesah pasal identity nie. So,senang cita soal identity nie xpernah timbul la dalam hidup aku sepanjang aku berkawan ngan member2 aku.
Religion affect your choice of friends? What? No lah. Absolutely nonsense..!! Malaysia nie memang mempunyai masyarakat yang berbilang bangsa,agama dan juga budaya. Aku rasa masalah nie mungkin terjadi pada zaman nenek moyang kita dulu. Itu pun mungkin sebab mereka semua masih janggal atau tidak biasa tinggal bersama dengan bangsa2 lain. Tapi sekarang, aku rasa benda dah lapok kot. Remaja sekarang nie rasa aku lebih open minded la. Skank nie pown pelbagai langkah diambil oleh government utk menyatupadukan masyarakat xkira agama agar kita semua merasakan macam kita nie satu bangsa. Tak ada jurang antara satu sama lain. Tambahan pulak sekolah kebangsaan sekarang nie juga mempunya pelbagai kaum. Kat maktab aku pown ramai jugak orang yg tidak sebangsa dan seagama dengan aku. Chinese,Indian,Sikh, Siamese sume ada. Tak adala pulak kes2 pulau-memulau ke,apa ke. Peace and harmoni ja. Hak2. Aku rasa banyak kebaikannya bila kwn dgn org yg xseagama atau sebangsa. Benda ape? Korang piker la sendiri. Aku dah alas nak taip de.
How do you and your friends like to categorize people of your age group . i.e EMO, Skater, JPop, KPop fanatic, Hip Hop, Goth, freak, geek, shutterbug, others? What are the three most popular groups/looks amongst you and your friends?
METAL!!
Ntah la. Aku nie xtahu-menahu sangat sal mende cam nieh2. Xminat. So,bab nie aku no komen. Korang boleh la baca blog2 orang len untuk tahu sal mende2 camni. Ok. To be continued….
Dalam post lepas aku dah gtaw sal blogging project tu. So, nilah hasilnya. Tapi aku juz copy paste jer dari blog yang ori. Nak tengok blog yang ori klik sini
Hallo guys! First of all kat sini,mesti la aku nak introducekan diri aku dulu. Nama aku Syazrul Ikhwan. Nickname aku kat sini lak Petr Ikhwan. Kalo member2 kat kampong nie just panggil aku Caon jer. Umor aku baru 17 thn. Nak masuk 18 la hujung bulan 8 nie. Aku nie salah seorang daripada bekas pelajar Maktab Rendah Sains MARA Balik Pulau. So, skank nie aku tengah tunngu la keputusan scholarship JPA yang aku mohon aritu. Aku dapat dalam bidang ICT kat US. Hope aku dapat la de.. Huahaha. Jadi, aku rasa cukup kowt. Kalo nak berkenalan ngan aku ie boleh la add aku kat facebook.
Kat sini jugak aku nak ucapkan trimas kat youthsay kerana telah memilih aku dalam blogging project nie..Huahaha. Bertuah gile sial aku nie. Jadi,enjoy lah korang bca hujah2 aku ek,walopon aku nie xreti sangat nak bagi idea2 tentang menda2 camni. Hak2
Remaja sekarang nie rasa aku sangat2 la bertuah kerana dilahirkan dalam keadaan sempurna dan serba canggih. Apa yang diorang nak sume ada. Nak laptop,handphone, moto dan macam gajet2 len sume leh dapat. Cuma perlukan $$$ jer. Hahha. Namun dalam arus pembangunan yang serba moden nie, remaja juga menghadapi banyak saingan sesame mereka sendiri. Tak kira la saingan dalam mende ape pown. Tapi kat sini aku nak gitahu saingan dalam pembelajaran jer.
Aku rasa remaja skank nie amatlah bertuah coz dapat study dengan keadaan yang complete dan selesa. Penciptaaan melalui pembangunan tekonolgi seperti computer sangat menyenangkan pelajar skank. Nak wat assignment ke ,nak cri maklumat ke,sume boleh. Cuma bergantung kepada pelajar atau remaja tu sendiri je yang perlu pandai memanfaatkan menda2 nie sume utk membenunkan diri mereka dan juga negara pada masa akan datang.
Memang menjadi kebiasaan lah apabila remaja mula menentang. Tak kiralah remaja zaman dulu ke, sekarang ke, masa akan dating ke. Bila tiba time remaja je secara otomatik lah mereka mula nak me’rebel’. Ini mungkin kerana time2 cam gini sel2 otak mula matang dan membuatkan mereka dapat berfikir untuk membuka mata dan minda untuk mempersoalkan setiap benda yang berlaku di depan mata mereka. Bagi aku, tak salah remaja sekarang nie nak me’rebel’ asalkan benda tu membawa kebaikan kepada diri mereka. Perlu la piker secara masak2 dulu sebelum nak doubtkan sesuatu perkara. Jangan nak bantah ikut sedap kepala hotak diorang jer. Hak2. Contoh macam aku nie. Ada banyak perkara yang aku nak bantah. Ada dua perkara ja yang ada dalam kepala hotak aku skank nieh yang aku nak doubt:
1)Kalo time pilihanraya barulah sume orang tergedik2 nak bagi sumbangan macam2. Projek mega la,giga la, sume ada. So, kalo kat tempat aku nieh, nak tunggu wakil rakyat mati barulah nak mai wat projek kot?
2)Apasal kerajaan tak selaraskan tarikh pengumuman tawaran untuk melanjutkan pelajaran bagi pelajar lepasa SPM? Ini sangat menyusahkan. Contohnya, aku sendiri. Aku dapat matriks dan IPTA. Tapi aku amik risiko dengan menolak matriks untuk menuggu result scholarship JPA nieh. Sangat memeningkan kepala.
Hope pihak berkenaan dapat la menyelesaikan masalah nie sebelum remaja2 cam aku nie memberontak! Kah3. Seriyez jer.
Kita semua tahu yang zaman sekarang nie sangat canggih. Berbanding zaman dulu persaingan antara remaja tak macam zaman sekarang. Remaja zaman sekarang nie lebih advance dan cepat belajar kerana dibantu dengan teknologi2 canggih dan sistem pembelajaran yang lebih baik dari zaman dulu. So, remaja sekarang nie perlu lebih berusaha untuk menempatkan mereka dalam kelompok terbaik dalam kalangan terbaik. Ini sangat2 penting kerana ialah penentu masa depan. Kalu dulu kalo exam bagus sikit jer dah boleh dapat gi oversea. Sekarang nie kalu dapat 10A++ pown belum tentu leh dapat. Terpaksa kena buat saringan seperti interview la, kokorikulum la,dan macam2 lagi. Memang mencabar. Tapi tak apalah. Persaingan sihat! Hak2
Perkara yang aku takut selain mati. Macam2 takut yang ada dalam kepala hotak aku. Masa kecik2 dulu aku takut hantu. Skank dah xda dah. Skank nie menda yang membuatkan aku takut adalah polis. Hahha. Kan korang xtahu kan kes2 yang jadi sekarang nie. Aku nie suka la jugak nek2 moto ronda2 la. Dalam tu,takut la jugak aku, kalo aku wat apa2 kesalahan kat jalan raya xpasal2 kena headshot sebijik. So, aku nak nasihatkan remaja2 kat luar sana dan diri aku sendiri agar behenti lah apabila polis suruh berhenti. Kang tak pasal2 makan peluru la korang. Hak2.. Statement nie saja je nak lelawak yer. Menda yang aku takut mestilah masa depan aku. Aku tak tahu apakah aku pada masa akan dating. Jadi manusia lagikah aku nie? Kaya ke? Dan macam2 lagi. So,aku kenalah prepare diri aku start dari sekarang!!
Mana lebih penting? Family ke friends? Of coz la both. Mana boleh kehilangan salah satu. Kalo nak hilangkan tensyen ke pape selalunya friends la jadi mangsanya. Ajak gi lepak2 ke. Tengok wayang ke. Hahha. Dalam pelajaran pown banyak gak membantu. Kalo family nie lebih cenderung untuk bagi kata2 semangat dan perkara2 yang lebih penting. Mereka jugalah especially parent yang akan mendidik kita supaya menjadi seorang yang berakhlak dan berguna kepada masyarakat.
So,stakat nie jer yang aku boleh coret. Terima jalah coretan aku yang xseberapa nieh. Aku mintak maaf kalo esei aku nie mengguris hati sesiapa yang membacanya. Ini kerana tak ada manusia dalam dunia nie yang sempurna. Aku juz nak kongsi pendapat jer.
RADJA-TAK ADA YANG SEMPURNA
"Tak akan mungkin malam selamanya gelap
Masih ada waktu melakukan yang terbaik
Tak ada manusia yg sempurna, oh
Cuma hanya bisa melakukan rencana"
Minggu lepas di laman web youthsay.com , aku terbaca la satu iklan tentang blogging project. Program nie khas untuk remaja sahaja. Hadiahnya RM500.. Wau!! Cayalah. So, setelah aku bca segala syarat dan peraturan, aku cam teragak-agak nak join. Kan apa, dia nak pilih 50org ja..
Jadi kat Malaysia nie ada berapa puluh ribu remaja. Tapi, fikir2 balek apa salahnya aku try. mana taw ada luck, dpt free2 ja RM500. Bila gi orang nak bagi Rm500 kat aku? Pak Najib pown xboleh. Kah3.. (dan lagi) So,setelah isi borang yang disediakan,aku pown confirm la..
Tak sangka lak aku telah terpilih..hahha..cayalah. So baru tadi dia anta mesej kat aku yang dia dah anta email kat aku. Dia nak aku reply email tu untuk confirm. aku pown reply la. Huahaha. Tujuan dia buat blogging project nie sebenarnya untuk menyelami la perasaan dan jiwa anak muda zaman sekarang nie.
So,start dari esok aku kenalah update blog aku tiap2 ari. Aku kena tulis mengenai 13tajuk yang diberi mengenai remaja. Dari 18-31 May nie. Tapi dia cakap kalo nak blogging kesemua tajuk dalam satu hari pown boleh..Tu kalo terlebih advance la..Kah3
Hope aku boley la membahas dan membentang idea aku yg kuno nie tentang tajuk yang dia bagi. Kah3. Memandangkan aku asyik dok lepak ja 24/7 kat rumah, apa salahnya aku try merefreshkan balik otak aku yang dah membeku selama 5bulan nie..Hahha,tunggu!