Ni haa, mintak perhatian sikit. Sesape yang tak boleh bace post aku neh sebab dilindung oleh iklan nuffnang tuh boleh press CTRL key di ikuti + atau - key untuk zoom in atau zoom out.
Thank You For Visiting My Blog.....................Please do not hesitate to leave your comment or be as follower....................... And please leave your URL/Link, so that I can visit your blog back..................

Wednesday, May 19, 2010

AKU DAN REMAJA

 Dalam post lepas aku dah gtaw sal blogging project tu. So, nilah hasilnya. Tapi aku juz copy paste jer dari blog yang ori. Nak tengok blog yang ori klik sini
Hallo guys! First of all kat sini,mesti la aku nak introducekan diri aku dulu. Nama aku Syazrul Ikhwan. Nickname aku kat sini lak Petr Ikhwan. Kalo member2 kat kampong nie just panggil aku Caon jer. Umor aku baru 17 thn. Nak masuk 18 la hujung bulan 8 nie. Aku nie salah seorang daripada bekas pelajar Maktab Rendah Sains MARA Balik Pulau. So, skank nie aku tengah tunngu la keputusan scholarship JPA yang aku mohon aritu. Aku dapat dalam bidang ICT kat US. Hope aku dapat la de.. Huahaha. Jadi, aku rasa cukup kowt. Kalo nak berkenalan ngan aku ie boleh la add aku kat facebook.
Kat sini jugak aku nak ucapkan trimas kat youthsay kerana telah memilih aku dalam blogging project nie..Huahaha. Bertuah gile sial aku nie. Jadi,enjoy lah korang bca hujah2 aku ek,walopon aku nie xreti sangat nak bagi idea2 tentang menda2 camni. Hak2
*******************************************************************
Remaja sekarang nie rasa aku sangat2 la bertuah kerana dilahirkan dalam keadaan sempurna dan serba canggih. Apa yang diorang nak sume ada. Nak laptop,handphone, moto dan macam gajet2 len sume leh dapat. Cuma perlukan $$$ jer. Hahha. Namun dalam arus pembangunan yang serba moden nie, remaja juga menghadapi banyak saingan sesame mereka sendiri. Tak kira la saingan dalam mende ape pown. Tapi kat sini aku nak gitahu saingan dalam pembelajaran jer.
Aku rasa remaja skank nie amatlah bertuah coz dapat study dengan keadaan yang complete dan selesa. Penciptaaan melalui pembangunan tekonolgi seperti computer sangat menyenangkan pelajar skank. Nak wat assignment ke ,nak cri maklumat ke,sume boleh. Cuma bergantung kepada pelajar atau remaja tu sendiri je yang perlu pandai memanfaatkan menda2 nie sume utk membenunkan diri mereka dan juga negara pada masa akan datang.
*********************************************************************
Memang menjadi kebiasaan lah apabila remaja mula menentang. Tak kiralah remaja zaman dulu ke, sekarang ke, masa akan dating ke. Bila tiba time remaja je secara otomatik lah mereka mula nak me’rebel’. Ini mungkin kerana time2 cam gini sel2 otak mula matang dan membuatkan mereka dapat berfikir untuk membuka mata dan minda untuk mempersoalkan setiap benda yang berlaku di depan mata mereka. Bagi aku, tak salah remaja sekarang nie nak me’rebel’ asalkan benda tu membawa kebaikan kepada diri mereka. Perlu la piker secara masak2 dulu sebelum nak doubtkan sesuatu perkara. Jangan nak bantah ikut sedap kepala hotak diorang jer. Hak2. Contoh macam aku nie. Ada banyak perkara yang aku nak bantah. Ada dua perkara ja yang ada dalam kepala hotak aku skank nieh yang aku nak doubt:
1)      Kalo time pilihanraya barulah sume orang tergedik2 nak bagi sumbangan macam2. Projek mega la,giga la, sume ada. So, kalo kat tempat aku nieh, nak tunggu wakil rakyat mati barulah nak mai wat projek kot?
2)      Apasal kerajaan tak selaraskan tarikh pengumuman tawaran untuk melanjutkan pelajaran bagi pelajar lepasa SPM? Ini sangat menyusahkan. Contohnya, aku sendiri. Aku dapat matriks dan IPTA. Tapi aku amik risiko dengan menolak matriks untuk menuggu result scholarship JPA nieh. Sangat memeningkan kepala.
Hope pihak berkenaan dapat la menyelesaikan masalah nie sebelum remaja2 cam aku nie memberontak! Kah3. Seriyez jer.
****************************************************************************
Kita semua tahu yang zaman sekarang nie sangat canggih. Berbanding zaman dulu persaingan antara remaja tak macam zaman sekarang. Remaja zaman sekarang nie lebih advance dan cepat belajar kerana dibantu dengan teknologi2 canggih dan sistem pembelajaran yang lebih baik dari zaman dulu. So, remaja sekarang nie perlu lebih berusaha untuk menempatkan mereka dalam kelompok terbaik dalam kalangan terbaik. Ini sangat2 penting kerana ialah penentu masa depan. Kalu dulu kalo exam bagus sikit jer dah boleh dapat gi oversea. Sekarang nie kalu dapat 10A++ pown belum tentu leh dapat. Terpaksa kena buat saringan seperti interview la, kokorikulum la,dan macam2 lagi. Memang mencabar. Tapi tak apalah. Persaingan sihat! Hak2

***************************************************************************
Perkara yang aku takut selain mati. Macam2 takut yang ada dalam kepala hotak aku. Masa kecik2 dulu aku takut hantu. Skank dah xda dah. Skank nie menda yang membuatkan aku takut adalah polis. Hahha. Kan korang xtahu kan kes2 yang jadi sekarang nie. Aku nie suka la jugak nek2 moto ronda2 la. Dalam tu,takut la jugak aku, kalo aku wat apa2 kesalahan kat jalan raya xpasal2 kena headshot sebijik. So, aku nak nasihatkan remaja2 kat luar sana dan diri aku sendiri agar behenti lah apabila polis suruh berhenti. Kang tak pasal2 makan peluru la korang. Hak2.. Statement nie saja je nak lelawak yer. Menda yang aku takut mestilah masa depan aku. Aku tak tahu apakah aku pada masa akan dating. Jadi manusia lagikah aku nie? Kaya ke? Dan macam2 lagi. So,aku kenalah prepare diri aku start dari sekarang!!
****************************************************************************
Mende yang membuatkan aku hepi?
1)      Kalo aku dapat scholarship JPA
2)      Dapat jumpa awek
3)      Kalo dapat beli graphic card baru untuk PC aku nieh
4)      Dapat result gempak dalm exam
5)      Jumpak kengkawan
6)      Chelsea menang EPL!!
****************************************************************************
Perkara paling sukar dalam hidup saya sekarang:
1)      Menunggu keputusan SPM diumumkan
2)      Nak mintak kerja
3)      Nak luahkan perasaan aku kat bapak aku (kalo emak biasa)
Menda2 nie sume mengajar aku supaya jadi seorang yang tabah dan sekali-sekala aku perlu wat muka tak malu untuk wat sesuatu benda.
******************************************************************************
Mana lebih penting? Family  ke friends? Of coz la both. Mana boleh kehilangan salah satu. Kalo nak hilangkan tensyen ke pape selalunya friends la jadi mangsanya. Ajak gi lepak2 ke. Tengok wayang ke. Hahha. Dalam pelajaran pown banyak gak membantu. Kalo family nie lebih cenderung untuk bagi kata2 semangat dan perkara2 yang lebih penting. Mereka jugalah especially parent yang akan mendidik kita supaya menjadi seorang yang berakhlak dan berguna kepada masyarakat.
******************************************************************************
So,stakat nie jer yang aku boleh coret. Terima jalah coretan aku yang xseberapa nieh. Aku mintak maaf kalo esei aku nie mengguris hati sesiapa yang membacanya. Ini kerana tak ada manusia dalam dunia nie yang sempurna. Aku juz nak kongsi pendapat jer.
RADJA-TAK ADA YANG SEMPURNA
"Tak akan mungkin malam selamanya gelap
Masih ada waktu melakukan yang terbaik
Tak ada manusia yg sempurna, oh
Cuma hanya bisa melakukan rencana
"



Do Click The Nuffnang ^.^ Thank You

1 kritikan..!!:

flyingdutchwomen said...

caon kacak.... hahhaahha

Link Exchange


|KeRpLuNk!| Corporation © 2008. Sponsored by: Petr Ikhwan | A7X | Petr Ikhwan. Thanks to blogger templates